PROIECT EDUCAȚIONAL

„TRADIȚII ȘI OBICEIURI DE PAȘTE”
Ediția I 06-14 aprilie 2022

Coordonatori:

Prof. Înv. Preșc. MOCANU CECILIA

Prof. Înv. Primar CROITORU ANGELA-GINA

Consilier educativ :

Prof. Ionașc Marcela

  1. ARGUMENT

Cea mai mare, mai însemnată, mai sfântă şi mai îmbucurătoare sărbătoare de peste an, după  spusele românilor de pretutindeni, e sărbatoarea Paştelor, Paştele sau Învierea Domnului, pentru că în această zi „Hristos a înviat din morţi cu moartea pre moarte călcând şi celor din morminte viaţă dăruindu-le”, iar pre cei vii râscumpărându-i de sub jugul păcatului şi împăcându-l cu Dumnezeu.

Ea cade totdeauna la începutul primăverii, anotimpul cel mai frumos şi mai plăcut, când toate în natură învie.

Românii aşteaptă sărbătoarea aceasta, după un post îndelungat, cu mare dor şi bucurie, şi caută în acelaşi timp ca locuinţele lor să fie curate şi cu toate pregătirile făcute în cea mai bună rânduială.

În cadrul proiectului ,,Tradiții și obiceiuri de Paște’’ derulat în perioada 06 apilie– 14 aprilie 2022, elevii și profesorii Școlii Gimnaziale „Simion Cristian” Andreiașu de Jos  şi-au propus să omagieze această sfântă sărbătoare prin activităţi care să  îmbine cât mai armonios utilul cu plăcutul, construind noi produse, utilizând toate formele de activitate: jocul, învăţarea, munca şi creaţia.

Legendele creştine leagă simbolul ouălelor roşii de patimile lui Isus Hristos.

Răstignirea şi Învierea reprezintă reînvierea naturii primăvara şi cu reluarea ciclurilor vieţii.Oul, el însuşi purtator de viaţă, devine un symbol al regenerării, al purificării şi al veşniciei.

Roşu – simbol al sângelui, Soarelui, focului, al dragostei şi bucuriei de viaţă.

Galbenul – lumina, tinereţea, fericirea, recolta, ospitalitatea.

Verdele – reînnoirea naturii, prospeţimea, rodnicia, speranţa.

Albastru – cerul, sanatatea, vitalitatea.

Violetul – stapânirea de sine, răbdarea, încrederea în dreptate.

  1. DESCRIEREA PROIECTULUI

SCOPUL: Cultivarea şi valorificarea potenţialului creator şi a sensibilităţii artistice a elevilor.

Competente specifice:

  1. -dezvoltarea capacitǎţii de cunoaştere si inţelegere a sǎrbǎtorilor şi tradiţiilor romaneşti si stimularea curiozitǎţii de investigare a acestora.

-dezvoltarea sensibilitǎţii copiilor privind inţelegerea semnificaţiei SǎrbǎtorilorPascale;

-să dovedească spirit de cooperare  şi corectitudine în jocuri şi concursuri;

-să lucreze în perechi, colectiv şi individual;

-să-şi exprime sentimentele, trăirile şi impresiile.

AVL-stimularea expresivitǎţii şi creativitǎţii prin activitǎţi de exprimare plasticǎ;

-să realizeze desene, colaje, felicitări, ouă roşii şi alte produse în care să oglindeasca tema proiectului

CLR-imbogǎţirea vocabularului cu cuvinte:pildǎ, rǎstignire, incondeiere, pascǎ,mantuitor, post.

-sǎ cunoascǎ semnificaţia  religioasǎ a sǎrbǎtorilor Pascale;

-sǎ cunoascǎ obiceiurile şi tradiţiile legate de Sǎrbǎtoarea Paştelui

( impǎrtǎşirea, vopsirea ouǎlor, ciocnirea ouǎlor, sacrificarea mieilor, mersul la bisericǎ in noaptea de Inviere);

-Să compună texte, ghicitori şi poezii legate de sărbătoarea Floriilor, Învierea lui Iisus Hristos, iepuraş, ouă roşii, miel;

-sǎ distingǎ o zi obişnuitǎ de o zi de sǎrbǎtoare;

MM- sa cunoasca semnificatia cantecelor religioase si a cultului ortodox.

-să realizeze un portofoliu în care fie reunite rezultatele proiectului;

Metode: -conversaţia,explicatia, demonstratia, exercitiul, povestirea, problematizarea, brainstorming, lucrul pe grupe, jocul.

Resurse:

Materiale: ouǎ, acuarele, hartie glasatǎ,creponatǎ, aracet, plastilinǎ,carioca, cǎrţi, reviste, pliante, fişe ,abţipilduri, lumanǎri, jetoane, planşe, caiete speciale,creioane colorate, casetofon, aparat foto,materiale reciclabile   ;

Umane-  copii, cadre didactice.

Spaţiale: – sala de clasă, curtea școlii;

  • EVALUAREA PROIECTULUI:

– expoziţii cu lucrările practice şi artistice ale elevilor;

  1. CONŢINUTUL PROIECTULUI:

Începând cu data de 07 aprilie 2022 , activităţile planificate în proiect vor fi desfăşurate în sălile de clasă.Toate produsele realizate de elevi: ouă încondeiate, felicitări, tablouri, colaje, compuneri, poezii, ghicitori, portofolii tematice vor fi organizate într-o expoziţie la Şcoala Gimnazială,,Simion Cristian’’ Andreiașu de Jos. Cele mai frumoase şi originale lucrări vor fi răsplătite cu un cadou surpriză. Toate lucrările vor fi reunite într-un PPT dedicat acestui eveniment ce va  fi postat pe pagina de facebook a școlii.

  1. BUGETUL
  • surse de finanţare proprii;
  • activitatea se desfăşoară în regim de voluntariat;

ÎNSCRIEREA PARTICPANŢILOR

 

  • La proiectul educațional „TRADIȚII ȘI OBICEIURI DE PAȘTE” pot participa toate grupele preșcolare și clasele primare și gimnaziale ale Școlii Gimnaziale „Simion Cristian” Andreiașu de Jos.
  • Înscrierele au loc până la data de 08 aprilie2022, prin completarea fişei de înscriere.

REGULAMENTUL DE PARTICIPARE ȘI ORGANIZARE

Proiectul educațional „TRADIȚII ȘI OBICEIURI DE PAȘTE” are 2 secțiuni:

  • Secțiunea 1, pentru CICLUL PRIMAR și CICLUL PREȘCOLAR
  • Secțiunea 2, pentru CICLUL GIMNAZIAL

Descrierea activităţii: Elevii vor realiza o activitate având următoarea temă:  „TRADIȚII ȘI OBICEIURI DE PAȘTE”   ( desene, icoane,decorațiuni din materiale reciclabile, scenete, compunere texte, ghicitori şi poezii legate de sărbătoarea  Învierea lui Iisus Hristos, iepuraş, ouă roşii, miel,etc ).

Descrierea activităţii: Elevii vor realiza o prezentare despre „TRADIȚIILE ȘI OBICEIURILE DE PAȘTE” specifice zonei în care locuiesc( impǎrtǎşirea, vopsirea ouǎlor, ciocnirea ouǎlor, sacrificarea mieilor, mersul la bisericǎ in noaptea de Inviere)  și o activitate la alegere  ( desene, icoane, decorațiuni din materiale reciclabile, scenete, compunere texte, ghicitori şi poezii legate de sărbătoarea  Învierea lui Iisus Hristos, iepuraş, ouă roşii, miel,etc ).

Se vor acorda diplome de participare pentru copiii implicați.

Pentru fiecare nivel de învățământ se vor acorda 2 premii de excelență pentru:

  • 1 pentru originalitatea lucrărilor ;
  • 1 pentru creativitatea lucrărilor .